FANDOM

Weekly Shonen Jump

Barevná obálka časopisu Weekly Shounen Jump, kde vychází shounen manga.

Manga (japonsky 漫画, hiragana: まんが, katakana: マンガ) je japonské označení pro komiks, nakreslený stylem, který se vyvíjel v Japonsku po druhé světové válce. Podle některých zdrojů však má tento styl kresby mnohem delší historii, sahající do 11.-13. století. Manga se čte zprava doleva. 

Manga je v Japonsku velmi oblíbená a čtou ji nejenom děti, ale i dospělí a údajně pokrývá 40 % všech tištěných publikací v Japonsku. Manga se v Japonsku vydává nejdříve v časopisech (po jednotlivých kapitolách), ve kterých se nachází více sérií od různých autorů (autor mangy se nazývá mangaka ). Pokud je série úspěšná, je celý příběh vydán samostatně, jako sešit s několika kapitolami. Tomuto sešitu se pak říká tankóbon. Příběhy vyskytující se v manze jsou také častým námětem animovaných seriálů a filmů známých jako anime. Na motivy úspěšných mang také občas vznikají konzolové či počítačové hry, knihy či hrané filmy/seriály. Populární je dorama, což je japonský hraný seriál. Jeho předlohou může být manga nebo anime. Manga může být také předlohou pro anime sérii.

Styl kresby, který je pro mangu typický, zahrnuje velké oči, rafinované tvary účesů, malý a špičatý nos, různé velikosti a tvary bublin a časté používání citoslovcí, především pak onomatopoí

Manga (japonsky 漫画) doslova znamená humorné obrázky. Poprvé se toto slovo objevilo na konci 18. a začátku 19. století v díle Santó Kjódena Šidži no jukikai, později pak ve velmi známém díle Hokusai manga, které nakreslil Kacušika Hokusai. Dnes je manga překládána jako komiks, kresba, nebo karikatura.

Žánry Editovat

Krom tohoto základního rozdělení existuje mnoho dalších podmnožin. Rabukome je manga s romanticko-humornou tématikou. Některé pojmi nejsou vlastně správně ani žánry, ale jsou jimi označovány určité mangy např. podle toho, jaké postavy se v nich vyskytují. Například "Neko" znamená, že v manze (nebo anime) s vyskytují postavy s kočičími oušky. Harém nebo harémovka je taková manga, ve které se kolem chlapce vyskytuje mnoho dívek. Pokud je tomu naopak (jedna dívka a více chlapců), tak se jendá o recerse harem. Gender bender je žánr ve kterém dojde k záměně pohlaví (holka vypadá jako kluk - kluk jako holka, někdy dojde i na výměnu těl, jindy se jedná o převlečení za opačné pohlaví). Dalšími žánry jsou dobrodružná manga, drama, horor, historická manga, komedie, fantasy, romantická manga.

Charaktery postav Editovat

Postavy které se vyskytují v anime jsou do jisté míry často stereotypní. Proto jsou známi hlavně dva pojmi - tsundere (ツンデレ) a yandere (ヤンデレ). To jsou velmi časté charakterové rysy dívčích postav. Tsundere je druh charakteru postavy. Je typická tím, že je zpočátku chladná a nepřátelská k jiné osobě. Postupem času však ukáže svoje lepší já a odkryje svoji vřelou stránku. Yandere je jiný archetyp postavy. Je typická tím, že postava označovaná za yandere je z počátku milá a vřelá, ale z různých důvodů se stanou nestále nebo dokonce brutální. Mezi japonské výrazy označující archetyp postavy patří také pojmy kuundere a dandere. Kuundere postavy nemají emoce a během příběhu je postupně získávají. Často to bývá klon, démon, mimozemšťan, robot nebo jiná nelidská entita. Dandere je druh charakteru postavy, která se vyznačuje tím, že je velmi tichá a plachá. Má tedy problém projevit svoji lásku k osobě, kterou miluje. Příkladem takové osoby je např. Hinata Hyuga a její city k Narutovi. Kuudere se liší od tsundere, protože tsundere postavy nejsou bez emocí, ale naopak je bouřlivě projevují. Kuudere jsou na začátku bez emocí. Všechny "-dere" termíny (tsundere, kuudere, dandere a yandere) se používají hlavně u dívčích a ženských postav, ale může být použit i k popisu mužské postavy. Naopak Uke a Seme jsou archetypy postavy chlapců v yaoi manze. Uke je to citlivější a slabší část dvojice. Nezřídka jako dívka vypadá. Je slabší, stydlivější a podřízenější. Naopak Seme v páru představuje mužský element. Je většinou silnější, nebojácný a šikovnější. V jiném žánru se tyto termíny z yaoi nepoužívá.

Vzhled anime postav Editovat

Postavy v manze a anime mají často společné rysy - velké oči, špičaté brady, výrazné vlasy nebo třeba ahoge. Není to ale pravidlo. Vzhled postav v anime a manze je pochopitelně přizpůsoben tomu, co chce divák vidět. Například v některých mangách mají postavy dívčí obličej a velmi vyspělé tělo. Hodně raných mangaků bylo ovlivněno americkou Disneyho tvorbou, kde měly postavy často velké oči, což se promítlo do jejich práce, která se stala inspirací zase pro další generaci kreslířů. V některých anime mají postavy kočičí ouška nebo i ocásky - neko. Existuje ještě hodně označení vzhledu postav - moe, oppai, Hin'nyuu a další. Postavy jsou oblečeny podle prostředí a doby ve které se děj odehrává. Často se v anime vyskytují kimona, školní uniformy nebo třeba oblečení služek.

Jiné kreslené příběhy Editovat

Manga je často srovnávána s americkými komiksy (Comics). Rozdíl je v tom, že konkrétní mangu vymýšlí a tvoří stále stejný autor. Tak je tomu po celou dobu, co nějaká konkrétní manga série vychází. U amerických komiksů tomu tak často není. Rozdíl je také ve způsobu kresby a množství použitých barev. Manga je v naprosté většině černobílá. Jen výjimečné je několik stran mangy vybarvených. Naopak komiksy jsou převážně barevné. Americké komiksy vypráví děj už v podstatě "hotového" hrdiny. V shounen manze hrdina většinou začíná jako poměrně slabý. Některé manga série vychází pravidelně mnoho let, proto je prostor na vývoj postav a návaznost celého příběhu. V amerických komiksech je tento vývoj mnohem méně podstatný a komiksy nemají takovou návaznost.

Manhwa je další manze podobný druh kreslených příběhů. Pochází z Koreje. Stejně jako americké komiksy se manhwa čte zleva doprava. ( U mangy je tomu naopak - zprava doleva). Oproti manze, manhwa je typická větším množstvím stínováním a více se užívá tzv. screentone. Prakticky je každé tohle označení v zemi jeho původu chápáno jako název pro kreslené příběhy. Zatímco v jiných zemích jsou tyto pojmy (komiks/manga/manhwa) chápány jako druh umění typický pro oblast jejího původu (u mangy je to Japonsko).

Externí odkazy Editovat