FANDOM

Otaku (おたく) je japonský výraz pro počítačového nadšence (tj. geek) nebo označující osobu, která je posedlá zálibami jako je anime, manga či elektronické hry. V českém prostředí bývá chápáno jako pro fanoušky anime a mangy. Tento pojem je tedy vnímám jinak u nás a jinak v Japonsku. Lze jej totiž chápat i jako urážku. Termín otaku byl a je používán v Japonsku s despektem k osobám, které se staly posedlí svým koníčkem. Nutně to nemusí být osoba, která se zajímá o japonskou kreslenou a animovanou tvorbu.

Japonci se většinou docela neradi označují za otaku, protože tohle slovo je v Japonsku chápáno skoro jako urážka. Má negativní "zabarvení". Nicméně mimo Japonsko je označení otaku populární mezi fanoušky anime a mangy. Někteří lidé kteří mají rádi anime, ani přesně neznají význam tohoto slova, ale označují se za otaku. Je ovšem pravda, že mnohé japonské termíny mají mimo Japonsko posunutý nebo dokonce zcela změněny význam (tj. jsou chápány místní komunitou fanoušků jinak). Proto je složitější jednoznačné odpovědět, jak moc je a nebo není tohle slovo urážlivé. V Japonsku bych ho nicméně používal obezřetněji než třeba v Evropě. Přesto i mimo Japonsko je pro některé fanoušky anime a mangy termín otaku předmětem sporů. Jedním z důvodů je, že ho považují za příliš zprofanovaný.

Někteří lidé preferují místo „otaku“ slovo wotaku (ヲタク). Někdo také nepřesně používá označení fujoshi pro všechny otaku dívky, což je špatně, protože tímto termínem se správně označují pouze dívky, které sledují yaoi. (Takže vlastně opravdu všechny ;-) )